Fakta - BLUP och träning

Hästens BLUP hittar man under fliken Genetik på hästens sida och är ett värde mellan -100 och +100. Alla hästar föds med -100 BLUP och när BLUPen är högre än 0 är den positiv. 

BLUPen är en avgörande faktor när man avlar, eftersom fölen får högre medfödda färdigheter och högre genetisk potential (GP) om båda föräldrarna har hög BLUP. Upp till och med +80 BLUP påverkas fölets genetik, efter det är det bara de medfödda färdigheterna hos fölet som påverkas. Detta innebär alltså att om man bara avlar för högre genetik och inte bryr sig om de medfödda färdigheterna behöver föräldrarna inte ha högre BLUP än +80.

För att en häst ska få +100 BLUP måste den:

  • vara fetstilad i sina tre genetisk bästa egenskaper 
    (fetstila genom träning, tävlingar och ridsätt - lektioner och föllek hjälper inte för att fetstila någon egenskap)  
    - kolla på fliken Genetik på hästens sida vilka tre egenskaper som har högst siffror efter sig, det är de tre bästa 
  • vunnit minst 20 tävlingar sammanlagt
  • vara minst 10 år gammal
Hästen kan fetstila alla sina egenskaper, och en egenskap blir fetstilad när hästen fått alla färdigheter den kan från ridturer, tävlingar och träning. 

De tre olika faktorerna är värda olika mycket BLUP.
- Hästens ålder är värd 60 BLUP totalt (en helt otränad häst har alltså -60 BLUP när den är 10 år gammal)
- De tre fetstilade egenskaperna ger tillsammans 130 BLUP (en 10-årig häst med sina tre bästa egenskaper fetstilade har alltså +70 BLUP)
- De 20 vinsterna är värda 30 BLUP tillsammans (en häst som är minst 10 år gammal, med sina tre bästa egenskaper fetstilade och 20 vinster totalt har alltså +100 BLUP)
Picture
Denna häst har 3 av 6 egenskaper fetstilade (uthållighet, dressyr och hoppning) - de står i tjockare stil än vanligt (jämför med texten på snabbhet, galopp och trav).
Ads not by this site

Vilka är hästens tre genetiskt bästa egenskaper?

"För att en häst ska få +100 BLUP måste den vara fetstilad i sina tre genetisk bästa egenskaper 
(fetstila genom träning, tävlingar och ridsätt - lektioner och föllek hjälper inte för att fetstila någon egenskap)  
- kolla på fliken Genetik på hästens sida vilka tre egenskaper som har högst siffror efter sig, det är de tre bästa "

 Men vad betyder då detta, egentligen?

Alla hästraser har tre egenskaper man säger är rasens bästa egenskaper, och de kan hästen få lite högre färdigheter inom än de övriga tre. För att hästen ska ha en möjlighet att kunna få +100 BLUP, som man eftersträvar innan man börjar avla för att få de bästa avkommorna, måste man fetstila dessa "tre bästa egenskaperna". 

Under fliken Genetik på hästens sida ser man alla olika egenskaper och ett antal siffror. Siffrorna visar hur hästens genetiska potential är fördelad på de olika egenskaperna, den egenskap med högst siffror efter sig är hästens bästa. 

För att kunna uppnå 100 BLUP måste man fetstila hästens tre bästa egenskaper, alltså de tre egenskaper som har högst siffror efter sig. 


Är hästen en korsning måste man vara noga med att kolla upp hästens tre bästa egenskaper, eftersom de kan skilja sig från den ras som hästen står som under fliken Kännetecken
En häst kan inte få 100 BLUP om den inte har sina tre bästa egenskaper fetstilade.
Picture
En renrasig arab har uthållighet, snabbhet och dressyr som sina tre bästa egenskaper, och det är alltså de man måste fetstila för att hästen ska kunna få 100 BLUP.
Picture
Denna häst står som Arabiskt fullblod (arab) men har inte samma tre bästa egenskaper som en renrasig arab, eftersom den är en korsning med Fullblod.
Ads not by this site


Vilka egenskaper krävs i de olika tävlingarna?
Egenskaperna står i den ordning de har betydelse för tävlingen med den viktigaste egenskapen först.

När man BLUPar hästen och vill att den ska vinna sina 20 tävlingar lättare är det bäst att man tränar upp de två andra egenskaperna tävlingen kräver och väntar med att träna upp den egenskap som styr tävlingens svårighetsgrad, eftersom man då kan delta i lättare tävlingar.


Hur fetstilar man en egenskap?

En egenskap blir fetstilad när hästen har fått alla färdigheter den kan i just den egenskapen från:
Ads not by this site
Träning - när hästen fått alla färdigheter den kan i en egenskap från träningen får den egenskapen en bock istället för ett plus på den gröna knappen bredvid.

Ridturer - när hästen fått alla färdigheter i en egenskap från ridturerna syns det under där man väljer hur länge ridturen ska vara.
  • Alla ridturer ger färdigheter i dressyr.
  • Ridturer som varar mellan 30 minuter och 1 timme ger snabbhet.
  • Ridturer som är minst 1 timme 30 minuter ger uthållighet.
  • Ridturer i trav ger färdigheter i trav.
  • Ridturer i galopp ger färdigheter i galopp.
  • Ridturer i brant backe ger färdigheter i hoppning.
Picture
Så här ser det ut när ridturerna ger färdigheter i alla tre egenskaper.
Ads not by this site
Picture
När hästen har fått alla färdigheter den kan från ridturerna i en egenskap visas den inte längre.

  

Picture

Klicka för större bild
När man anmäler en häst till en tävling ser man i övre vänstra hörnet på sidan vilka tre egenskaper tävlingen kräver. Det är de tre egenskaperna som hästen får färdigheter i när den tävlar. Alla tävlingar ger olika egenskaper.

Picture
Klicka för större bild
Ads not by this site

Tävlingar - när hästen har fått alla färdigheter den kan i en egenskap från tävlingarna står inte den egenskapen med i historiken. När man tävlar är det endast i hästens historik man ser om tävlingarna ger färdigheter till hästen eller inte. När hästen har fått alla färdigheter den kan i alla tre egenskaper som tävlingen kräver så tar det bara energi från hästen att tävla.


Längst till vänster: Den här hästen har ännu inte fått alla färdigheter den kan från tävlingarna. Därför står alla tre egenskaper som tävlingen kräver med.

Mitten: Den här hästen har fått alla färdigheter den kan i dressyr från tävlingarna. Därför står inte dressyren med någonstans.


Längst till höger: Den här hästen har fått alla färdigheter den kan i snabbhet, hoppning och dressyr. Därför tar hopptävlingen överst endast energi medan dressyrtävlingen ger trav och galopp och fälttävlingen ger uthållighet.